Anouk PERSONAL TRAVEL

Even weg in eigen land? Denk eens aan Terschelling!

23 augustus 2018

EILANDLIEFDE

Ik ben al op veel eilanden geweest, van Ibiza tot Aruba, maar op onze eigen Wadden was ik nog nooit geweest. Shame on me! Afgelopen week kwam daar verandering in, want we gingen met  het hele gezin twee dagen naar Terschelling.

MET DE BOOT NAAR TERSCHELLING

Vanaf Harlingen neem je de boot naar dit mooie eiland (de boot naar Vlieland vertrekt daar overigens ook), je hebt de keuze tussen de reguliere veerdienst, waarbij je je auto mee neemt, of de sneldienst. Wij kozen voor het laatste, lieten onze auto aan de wal staan en waren met 45 minuten op Terschelling.

Daar aangekomen, haalden we onze fietsen op. Deze had ik – omdat ik nou eenmaal wat neurotisch ben aangelegd – van te voren gereserveerd, maar dit is eigenlijk niet perse nodig. Van tandems tot bakfietsen, elk type fiets is te huur. Omdat ik zelf thuis ook in een bakfiets rij, koos ik daar nu ook voor. Ideaal, zo konden we ook makkelijk wat extra spullen mee nemen.

Met de fiets hebben we het hele eiland verkend in twee dagen, door de duinen, bossen, langs de stranden, de Brandaris en de diverse mooie dorpjes. Terschelling is echt een fiets-eiland, de routes staan duidelijk aangegeven, dus zelfs ik kon niet verkeerd rijden. De eerste dag zijn we voornamelijk op het Westelijke deel geweest, de kinderen speelden op het strand van Midsland aan Zee en we aten bij de Walvis onder het genot van een prachtig uitzicht over de zee. ’s Middags hebben we onze fiets geparkeerd en zijn vertrokken met een sleepnetboot. Op deze twee uur durende tocht zie je van alles, er wordt gevist met grote sleepnetten en de vangst wordt daarna uitgebreid besproken. Erg educatief voor de kids en ze vonden het dan ook fantastisch! Ook hebben we zeehonden gezien (wat zijn dat er veel daar, ik had geen idee!), krabbetjes gevangen (én teruggegooid) en garnalen gepeld en gegeten. Een hele ervaring! Ook dit had ik van te voren alvast gereserveerd, zodat we zeker waren van een plekje op de boot (via sleepnetvissen.nl).

Na een relaxte nacht en een verkwikkende duik in het zwembad van het hotel, vertrokken we op dag 2 de andere richting op, naar Oosterend. Onderweg genoten we weer van de diversiteit in het landschap en fietsten we onder andere langs de Appelhof, waar we de ene na de andere puber die voor het eerst zonder ouders op vakantie was, tegenkwamen. Na een lunch bij Kaap Hoorn en nog wat gewinkeld te hebben in de leuke straatjes van West-Terschelling was het einde van de middag helaas alweer tijd om onze fietsen in te leveren en de boot terug naar Harlingen te nemen.

Twee dagen is eigenlijk veels te kort, er is nog zoveel meer te doen, te zien, te eten en te drinken op dit eiland. We willen volgend jaar dan ook zeker terug om een huifkartocht te maken en natuurlijk te wadlopen. Ik ben heel benieuwd of jullie weleens op Terschelling zijn geweest en wat we volgens jullie echt moeten doen daar. Kom maar op met alle tips!

Meer info over Terschelling vind je hier.

Op mijn Instagramaccount @anouk_klaassen deel ik mijn favoriete foto’s van alledag en ook regelmatig de outfits van mijn kids, kom je me daar volgen? Mijn eerdere blogs lees je hier terug.

TERSCHELLING TIPS VAN ONZE VOLGERS

• Voor kinderen is het ook heel leuk bij Ponycentrum de Prairie, een half uurtje rijden op een shetlander door het bos. Wadlopen is hier ook een zeer gewilde activiteit, er zijn ook verschillende uitkijkpunten waar je heel ver over het eiland kan kijken. Zwemmen bij de steiger bij Lies achter de Waddendijk, krabbetjes vangen met laag water in de haven.
    Er is zoveel te doen op Terschelling, een heel leuk eiland voor kinderen! (Kim Schaap van Koert)
  • Wij zijn al jaren vaste bezoekers van het mooie Terschelling: koffie drinken bij De Koffiemolen, de kinderen laten spelen bij Zonneweelde, eendjes voeren bij de Doodemanskisten, wandelen op het Groene Strand, fietsen over de waddendijk en pannenkoeken eten in Midsland! Ondanks dat we al enkele jaren naar Terschelling op vakantie gaan ontdekken we ieder jaar weer iets nieuws om te ondernemen. Het is echt genieten!! (Chantal van Tunen-Servaas)
  • Een bezoek aan het kleinste cafe van Terschelling. “Het Zwaantje” mag zeker niet ontbreken! (Annelies Hoogeslag)
  • Heerlijk eiland!! Met de huifkar van Huifkarbedrijf Terpstra strandtent heartbreak hotel in oosterend. Altijd even midget golfen. Naar restaurant de groene weide waar ze in de avond live muziek hebben van hessel en tess. Cranberry boederij, jutters museum enz enz. (Suzanne Frank)
  • Voor de kinderen naar kinderboerderij het Hooivak, besjes plukken bij de zelfpluktuin, naar de Tiger stelling ( oude bunkers ) wandelen, fietsen, lekker naar het strand, blokarten, ijsje eten bij de Ijswinkel in Midsland, wrakkenmuseum, kortom genoeg te doen! (Manja Abbenhuis)
  • Sleetje rijden van de duinen af bij Oosterend (Marije Thijssen-Janssen)
  • Wat je zeker niet mag missen is Boschplaat: wandelen naar het Drenkelingenhuisje. Onderweg jutten op het strand en genieten van het spierwitte strand en vogels en schelpen verzamelen. (Petra Sikkenga)
  • Eten bij De Walvis op West is een aanrader en een bezoek aan het wrakkenmuseum. Het is ook leuk om een winkeltje met cranberry producten te bezoeken! (Ilanda Visser)
  • Leuke groep om te volgen op Facebook is Kinderen op Terschelling hier vind je alles wat er voor kinderen op het eiland te doen is. (Marleen Kinzel)

terschelling

Spelen op het strand van Midsland aan Zee.

Wat zagen we veel zeehonden tijdens de boottocht!

De gevangen krabbetjes worden weer netjes teruggegooid.

De vangst van de dag!

Dag Terschelling, wij komen zeker nog eens terug!